28 april 2012

Födelsedagsfika

Skottåret var dumt nog och gjorde så att jag inte fick fylla på en lördag utan fick nöja mig med en söndag. Jag tyckte att det kändes alldeles för vuxet att ha födelsedagsfika på söndagen så jag bjöd in folk till myskväll på lördagen. Strax innan tolv på natten skulle tårta serveras.

Jag gjorde två tårtor. En tårta med klassisk sockerkaksbotten som jag gjorde själv och en marängtårta. Istället för att grädda allt på en gång gräddade jag tre sockerkaksbottnar, en i taget. Det blev jättebra och jag slapp slita håret för att jag inte lyckades skära isär delarna...

Jag gjorde sockerkaksbotten så tidigt jag kunde på lördagmorgonen så att den kunde få gosa till sig lite. Den blev inte så saftig på kvällen som jag hade hoppats på men dagen efter var den riktigt god.

Till marängbottnarna vispade jag ihop extremt mycket maräng. Det blev så mycket att jag fick göra minimäränger utöver bottnarna. Jag tyckte att spritsen för 50 kronor på ICA var för dyr, så jag använde en plastpåse!

När sockerkakstårtan var dekorerad och klar kände jag mig stolt, den var ju så fin! (Även här klarade jag mig helt utan ICA:s sprits och använde mig av en plastpåse...) Och grabbarna kommenterade att det inte såg ut som om jag hade gjort den utan att jag hade köpt den. Det finns ingen bild på den klara marängtårtan, den var inte riktigt lika fin, men desto godare.

Fina vänner kom förbi och mamma och pappa valde att titta förbi också. Det var kul att för första gången få fira födelsedagen helt på mitt sätt. När jag blir äldre ska alla få komma och pimpla kaffe på eftermiddagen, men just den här gången passade det så bra med födelsedagsfika vid tolv med ett glas vin. En bra födelsedag helt enkelt!

Inga kommentarer: