2 maj 2012

Salame e ricotta con rucola



När jag fyllde fick jag en pastamaskin och i fredags var det dags att testa den. Men jag ville att det skulle vara mer än bara god pasta så jag passade på att försöka efterlikna min favoriträtt på Vapiano - Salame e ricotta con rucola. Den är mycket godare på Vapiano men jag kom ändå ganska nära, tror att det var vinet det var fel på och salamin blev inte heller riktigt som jag ville!


Ingredienser för 2 personer:
hemlagad pasta (köpt går såklart också bra)
olivolja
2 stora vitlökar
chiliflakes
en bit smör
salami efter tycke
ett litet paket ruccola
ca 2 dl vin
ricottaost
parmesanv
salt och peppar

Medan pastan kokade lät jag vitlök och chili gosa i en massa olivolja på låg värme innan jag hällde på vinet. Sedan slängde jag ner salami och smör och lät det tillagas lite. Precis efter att jag hade stängt av värmen la jag ner ruccolan. Jag sparade lite av pastans pastavatten och blandade alltihop i stekpannan och serverade med en klick ricottaost och parmesan. Det går även att ha pinjenötter till, men student som jag är tyckte jag att jag hade lyxat till det tillräckligt och sket i dem.

Det var nästan godast dagen efter, och nästa gång ska jag inte göra pastan lika tunn heller! Men det kändes som lyxig fredagsmat i alla fall.

1 kommentar:

Sara sa...

Såg supergott ut! Det sjukaste är att jag alltid äter den rätten på Vapiano, älskar den! <3